zondag 8 juni 2008

Essay over het Schoolsysteem in Nederland

School was vroeger een plek, nee een voorrecht, waar de vrije geesten, zieners en denkers gevormd werden, die juist de massa van het juk van de illusie wilden bevrijden. Daar kwamen de controversiëlen en verschrikkers vandaan.

Vandaag de dag is school een boerderij geworden waar herders hun lammetjes fokken. Leraren zijn de waakhonden, niet langer mensen die je uitdagen jezelf te verbeteren, je stimuleren beter te zijn dan de rest. Je denkt misschien dat ze dat doen, maar ze stimuleren je alleen maar even goed te zijn als de rest, hoewel ze wel proberen de algehele rest wat beter te maken. Maar niet te goed want anders zullen ze misschien inzien dat ze voor de gek gehouden worden. Een voorbeeld daarvan is de examennormering. Ze willen niet dat je aan welke kant dan ook uitschiet, uitschieters zijn nou eenmaal gevaarlijk.

Tegenwoordig zijn scholen net gevangenissen waar leerlingen onderworpen zijn aan het beleid, waarbij geraffineerd de illusie van vrijheid en individualiteit wordt gewekt. Dit gebeurt bijv. door middel van enquêtes, "vrij" te besteden tussenuren, bijles, keuzewerktijd, mentorgesprekken en ouderavonden. Er wordt de illusie gewekt dat er dat men naar je protest luistert. Maar dat is helemaal niet zo, en als het wel zo is dan gebeurt dat alleen maar om deze methode nog beter en geraffineerder te maken. In het echt ben je gewoon onderdeel van die grijze massa die al vanaf het 2-3e (alleen baby's laten zich niet commanderen) jaar doet wat er tegen hen gezegd en wat er van hen verlangd wordt.

Tirannie valt voor een deel te wijten aan tirannen maar ook aan de instemming van mensen die zich laten tiranniseren en niet individueel of collectief in opstand komen. Nou is er in Nederland geen enkele sprake van een actieve tirannie maar van een passieve of sluimerende tirannie. Deze vorm is zo mogelijk nog erger en gevaarlijker. Want hoewel deze vorm niet erg merkbaar is, is hij wel degelijk aanwezig en is de taak nog steeds aan ons om er tegen in opstand te komen.

Het smerige van dit systeem is dat het mensen tot slaven maakt in ziel en geest, dit niet doet door geweld, bedreiging of door andere opzichtige trucjes, maar door chantage en meer nog de steeds uitgestelde beloning. De wortel aan de stok die men voor het paard spant om hem harder te laten lopen. Vergelijkbaar als het paard worden ook wij oogkapjes omgedaan, zodat we alleen maar zien wat ze ons willen laten zien. Het verschil is alleen dat het paard na het zwoegen de beloning int en zijn oogkapjes worden afgedaan, bij ons niet. Elke keer is de beloning groter, meer en beter. Men begint met een snoepje, eindigt met geld, macht of liever nog rust. Rust zal men krijgen, in het graf.

Het systeem werkt, het is overal te zien. Mensen denken niet meer, schreeuwen alleen de media na, of niet eens. Ze praten liever over Gray's Anatomy of COD4 dan na te denken over wat er om hen heen gebeurt. De meeste leerlingen van tegenwoordig weten niets, hebben geen of weinig ambitie die verder gaat dan een goede baan, een veilig leven en geld of roem. Avonturiers worden in de kleuterklas al vermoordt en rebellie wordt er op de middelbare wel uitgeslagen. Hou je, je niet aan de regels dan wordt desnoods het leger ingeschakeld om je op je plek te wijzen. Met welk briljant argument je ook komt om je gelijk te bewijzen, straf zal je krijgen omdat anders het signaal wordt afgegeven dat de regels zonder vergelding gebroken mogen worden. Dit is niet iets van school noch iets van deze tijd. Kijk maar naar de Mexicaanse kunstenaar die de symbolische straf van 1 dollar opgelegd kreeg voor het bevuilen van de vlag of naar dit citaat Publilius Syrus, Maxims: "Veroordeel een belediging niet, en je stimuleert het begaan van vele."

De leraar vraagt je kritiek te geven maar als die dan geeft gaan ze meteen in het defensief. Je liegt! Je weet niets! Ze willen geen kritiek, alleen dat je mak als een lam de regels volgt, regels die echt niet onredelijk zijn. Nee, dat niet, maar ze maken wel een hele generatie hersendood.

Vrijheid moet je opbouwen, vrijheid moet je maken. Ze komt niet voort uit een eenzijdige beslissing van een van de partijen net zo min als ze uit de lucht komt vallen. Maar als wij er nu niet voor zorgen dat die vrijheid gemaakt wordt, zal hij ons en diegenen na ons ook ontzegd worden.

Vrij zijn moet je leren, dat is wat ze je op school zouden moeten leren, hoe vrij en zelfstandig te zijn. Deze taak ligt ook bij de ouders, misschien vooral bij de ouders, alleen is dit voor hen niet mogelijk als op school tegenstrijdig en koppig het tegenovergestelde geleerd wordt en zo dus de ouders tegenwerken. Daarnaast, hoe kan een ouder die zelf nooit echt geleerd heeft om zelfstandig te zijn en zelfstandig kind opvoeden?

Men kan iemand niet rechtmatig dwingen iets te doen of te laten omdat het beter voor hem zou zijn, hem gelukkiger zou maken of omdat anderen het verstandig of wijs zouden vinden. Dit ligt dan weer anders als het over kinderen gaat, maar waar ligt dan die grens wanneer iemand voor zich zelf mag en kan beslissen of wanneer hij daar iemand anders voor nodig heeft.

Op school zeggen ze je op te leiden voor het leven, maar dat is verdraaiing van de werkelijkheid, ze leiden je op voor het leven tot je maatschappelijk nutteloos bent geworden, daarna mag je het zelf uitzoeken. Je wordt tot slaaf gemaakt, een zielenslaaf, woonachtig in een maatschappij waar iedereen denkt een individu te zijn maar voor die maatschappij gemaakt wordt in een massafabriek, een bio-boerderij voor kippen zonder kop. Alles is tegenwoordig massa, massaconsumptie, massacultuur, massacommunicatie, massa dit en massa zo. En de massa is nou eenmaal dom, wil enkel (leed)vermaak. Wil jij behoren tot die massa? Ik niet...

8 opmerkingen:

eric rosseel zei

ik den dat je de school van vroeger wat idealiseert. de school is altijd een "apekot geweets en de stomste aap staat van voor" (Vuile Mong en zijn Vieze Gasten, uit Gent, een heel bekend lied in 1968!)
Zieners, etc zijn altijd buitenschoolse producties geweest. Maar vroeger had je inderdaad wel eens een leraar die je een handje hielp. Maar dat waren dan dikwijls mensen die alleen maar "linkse" clichés herhaalden. Apen dus!

The Stranger zei

met vroeger bedoel ik echt vroeger, voor christus vroeger...

eric rosseel zei

bi de grieken beteknde het woord "scholè" "vrije tijd, niets doen", d.i. "niet iets doen dat voor het biologisch overleven noodzakelijk is, = arbeid à la Hannah Arendt", die onderscheidde drie vormen van de vita activa : 1) arbeid = overleven 2) werk = de creatie van een mabachtsman, iets nieuws maken 3) praxis: de deelname aan het beheer van de plis of stad

The Stranger zei

nou dan is er sinds de grieken niets verandert... op school doe je nu nog steeds niets... behalve je vervelen en straf krijgen dan... tenminste ik dan...

eric rosseel zei

straf? in de hoek staan ? hihi

The Stranger zei

nou vaak wel meer dan dat... mijn hele tijd op school, basis en middelbare bestaat uit straf krijgen, ook voor dingen die ik nooit gedaan heb...

usually, I'm a teachers worst nightmare... ik kreeg altijd op mijn kop maar ze konden me nooit wat maken omdat ik wel altijd goede cijfers had :P

Anoniem zei

Wie zou niet als Alexander de Grote onderwezen willen zijn door Aristoteles?

In werkelijkheid waren die Griekse tutoren vaak pederasten.

The Stranger zei

pederasten? zoiets als kinderoppassers?