zondag 8 juni 2008

Illusia

Verbannen uit de leugen, gedwongen om de stad in vogelvlucht te zien. Vervloekt door haar duivels, bedorven en verstoten door haar bewoners, heten enkel haar goden mij nog welkom.

Het contrast is geel-paars. De winkeletalages liggen vol met blikken Vrijheid en Gerechtigheid, te koop voor ieder die het betalen kan. Maar de straten zijn leger en wezenlozer dan de ogen van haar inwoners.

Ik troost mezelf met de gedachte dat het tij ooit keren zal. En ik, gedragen door de zee, aan het hoofd van een bende swastika's, hamers en amerikaanse vlaggen terugkeer om mijn doornenkroon te ontvangen.

Dan zal ik alle kinderen van de kliffen storten en ze teruggeven aan de oprukkende zee van valse stemmen. Zo zal ik deze veredelde rattenplaag vernietigen.

Maar tot die dag zal er licht zijn, en houdt de wind wijselijk haar bek.

9 opmerkingen:

eric rosseel zei

The Stranger heeft eigen blog !

De 17-jarige semioclast en hemelbestormer The Stranger heeft zijn eigen blog.
http://pathofthestranger.blogspot.com/
Geplaatst door eric rosseel intiem op 5:38 PM 0 reacties Links

The Stranger zei

Wat is een semioclast, in hemelsnaam :P

Anoniem zei

Eric heeft het al meer dan eens over gehad in zijn gedichten: zie bv: Strand en Straatstenen, nog in en ander gedicht maar geen zin het op te zoeken.
Suzaninka.

The Stranger zei

hmm oke, dan ga ik zelf wel zoeken, bedankt iig :)

eric rosseel zei

een iconoclast is een beeldenstormer. een semioclast is een tekenstormer. semè, semio: is in Grieks "zin, betekenis" bv. van een woord, een verkeersbord, etc.
Vandaar semiotiek en semiologie. Umberto Eco riep in de jaren 60 op tot een semiotische guerrilla: m.a.w. de gangbare betekenis der woorden, etc. voortdurend in de war sturen

The Stranger zei

oke dat verheldert veel :) raar dat er op internet niets over te vinden is...

eric rosseel zei

kijk in 't frans misschien onder sémioclaste met een e achteraan. maar 't kan, dat dateert al van de jaren 1980, toen was er nog geen Internet. ik denk dat het in Barthes' boek "Mythologies' staat, in het slothoofdstuk, dat boek dateert al van 1966 denk ik. Gary Genosko gebruikt het ook, denk ik. die heeft het ook over semiurgen: mensen die zoals de demiurg ons "tekens" opdringen zoals de reclamelui etc. op die basis gebruik ik soms het woord "psychiurgen": voor "opvoeders" die de kinderen hun hoofd volstoppen met dingen waar het die kinderen verboden verder iets over te vragen, zodat ze die informatie niet kunnen "bewerken"

The Stranger zei

oke :)

psychiurgen zijn denk ik het ergs, de fantasie van een kind kent geen grenzen, het is verraad aan het kind om zomaar ergens een muur met stop erop in zijn gedachten neer te planten...

eric rosseel zei

en neurochirurgen dan? die nemen stukken van je hersenen weg, zodat er zelfs geen psyche meer is, wat een psyche dan ook moge zijn !!!